כל ההבדלים בין סוגי רישיונות הרכב שיש כיום

כולנו יודעים שכדי לנהוג בכלי רכב, דורש רישיון נהיגה. זה נכון לכל הרכבים בישראל באשר הם שפועלים על מנוע. אולם, חשוב מאד להבין שהרישיונות אינם אחידים ברמתם. כלומר – מאחר שההפעלה של הרכבים היא שונה, אי אפשר שהרישיון יהיה זהה. נסו לחשוב לרגע על נהיגה ברכב הפרטי שלכם – אתם יכולים מן הסתם לנחש, שזה שונה מאד מחוויית הנהיגה ברכב כמו אוטובוס או מנהיגה בטרקטור. עם זאת לעתים הרישיון הוא לא רק כי סוג הרכב הוא שונה אלא גם הייעוד שלו. כך למשל, נהג מונית, על אף שהוא נהוג ברכב שלא שונה מהרכב הפרטי שלכם – עדיין זקוק לרישיון מיוחד, משום שיש לו אחריות כמי שנוסע כמות גבוהה של אנשים לאורך שעות רבות. אז אילו רישיונות יש?

 כל סוגי הרישיונות וכל ההבדלים

  • רישיון מסוג A – רישיון זה מתחלק למעשה לשלוש קבוצות שונות. מי שיש לון רישיון מסוג A2, יוכל לנסוע בכלי רכב דו גלגלי שפועל על מנוע של עד 14 כוחות סוס – כלומר אופנועים וקטנועים קטנים יחסית. אפשר להוציא רישיון זה מגיל 16 ויש צורך ב15 שיעורים לפחות. רישיון מסוג A1  הוא לנהיגה באופנוע של עד 33 כוחות סוס, ורישיון מסוג A הרגיל הוא לנסיעה בכל אופנוע – אך רישיון זה מותר להוציא אך ורק מגיל 21 ומעלה. שימו לב שלכל הרישיונות הללו יש לעתים פטור ממבחן עיוני אם יש לכם רישיון נהגיה מדרגות אחרות.
  • רישיון מסוג B – זה הרישיון שאתם כנראה מכירים הכי טוב, שכן זה הרישיון שצריך להחזיק כל אדם שמבקש לנהגו ברכב פרטי. רישיון מסוג B מתיר לכם לנהוג במכונית שמשקלה עד 3.5 טון, כאשר מותר לכם להסיע לכל היותר עד 8 אנשים ברכב – זה אומר שגם מותר לכם לנהוג ברכבים כמו וואנים למיניהם. מותר לכם גם לחבר נגררים לרכב במשקל של עד 1.5 טון ללא קבלת היתר מיוחד.
  • רישיון מסוג C – זה הרישיון שבעיקר מיועד לשמאיות. רישיון C1 הוא לרכבים מסחריים של עד משקל 12 טון, אליו דרושים לפחות 32 שיעורים, או 20 אם כבר יש לכם רישיון B. רישיון C הוא לכל רכב מסחרי ממשקל של יותר מ12 טון,  שימו לב שקיים רישיון של C+E שמותאם למי שרוצה לנהוג ברכב מסחרי עם גרר ללא הגבלה.
  • רישיוןD – זהו הרישיון שמתאים לנסיעה באוטובוס וכלי תחבורה ציבוריים. רישיון D1 הוא לכלי תחבורה ציבורי קטן – מונית, אוטובוס ומיניבוס של עד 16 מקומות ישיבה, בעוד שרישיון D הוא כבר הרישיון לאוטובוס.  יש צורך ב40 שיעורים לפחות, או 30 שיעורים אם יש לכם רישיון מדרגת C.

 כעת אתם מוכנים

אם אתם מתעניינים בנוגע לאחד מסוגי הרישיון שהוצגו כאן, שימו לב כמובן לתנאים המוקדמים, וקחו בחשבון שעליכם גם להיות מעל לגילאים מסוימים בחלק מהמקרים, כדי להוציא את הרישיון.