חמישה דברים שלא ידעתם על תיבות הילוכים ברכב

למה בעצם יש לנו בכלל תיבות הילוכים? מה ההבדל בין גירים אוטומטיים לבין גירים ידניים? מה קורה כשהתיבה מתבלה ומתי צריך לתקן אותה? כל אלו שאלות מצוינות, ולכן בחרנו להציג לכם חמישה דברים שלא ידעתם על תיבות ההילוכים, כדי שתוכלו לעשות שימוש יותר נבון ברכב שלכם, וגם לדאוג היטב לתחזוקה שלו.

 

בין הסוגים לתחזוקה הנדרשת לגיר

  1. מה התפקיד שלה? – התפקיד של תיבת הילוכים הוא לדאוג לכך שמהירות הסיבובים לדקה של המנוע לא תהיה מהירה מידי, בשל התאוצה והגברת המהירות. אלמלא הייתה תיבת ההילוכים, המנוע היה נכנס למצב של עומס יתר ויוצא מכלל שליטה. מהצד השני, תיבת ההילוכים עוזרת לנו לקבל תאוצה מתאימה ממהירות של 0 קמ"ש למצב של תנועה, מבלי שהמנוע יתאמץ יותר מידי.
  2. מה ההבדל בין גיר אוטומטי לידני? – גיר ידני הוא כזה שבו הנהג הוא זה שיחליף את ההילוכים בהתאם למהירות, וגם ישלוט על המצמד (המצמד הוא החלק שמחבר את ההילוכים לגלגלים ולמנוע). גירים אוטומטיים לעומת זאת, לא דורשים את התערבות הנהג. אם ברכב יש גירים אוטומטיים, הרכב הוא עצמו שיחליף את ההילוכים, מה שמאפשר נהיגה נוחה יותר.
  3. האם הם נשחקים? – כמו כל חלק ברכב, גם תיבת ההילוכים עלולה להישחק. עם זאת, אם יש לכם גירים אוטומטיים, יש סיכון גובה יותר לשחיקה שלהם – כי הם כוללים יותר חלפים, וזקוקים ליותר שימון, ולא תמיד מתחזקים אותם כראוי. לכן, כדאי לפנות למוסך מורשה שיבצע שיפוץ גירים אוטומטיים במהירות.
  4. היכן מתקנים את התיבה? – בין אם יש לכם תיבה אוטומטית שתדרוש שיפוץ גירים אוטומטיים, ובין אם יש לכם תיבת הילוכים ידנית – את כל התיקונים מבצעים אך ורק במוסך מורשה, שגם מתמחה בתיקון ושיפוץ של גירים באופן פרטני.
  5. התיבה הרובוטית – התיבה הרובוטית היא חידוש מעניין מאד. בתיבה הרובוטית הנהג שולט על ההילוכים אך ללא המצמד, מה שמאפשר ליהנות גם משליטה מלאה במעבר בין ההילוכים, אבל גם הופך את הנהיגה לרציפה וחלקה.

תיבת הילוכים

וכעת אפשר לנהוג!

כעת, משהבנתם את התפקיד החשוב של תיבת ההילוכים, אתם יודעים גם מדוע חשוב לתחזק אותה – וגם לפנות לשיפוץ ותיקון במידת הצורך.