חידוש רישיון נהיגה למבוגרים

מבוגרים, קשישים ובני גיל הזהב רשאים להמשיך לנהוג רק לאחר ביצוע בדיקות רפואיות. לעיתים ניתן להיעזר בשירותי סיעוד על מנת לבצע את הבדיקות, אולם רצוי בכל מקרה לוודא התאמה לכללי משרד התחבורה.

אלו הדגשים העיקריים בנושא חידוש רישיון נהיגה למבוגרים בישראל:

א. בדיקות ראייה – נהגים מעל גיל 40 מחויבים לעבור בדיקת ראייה אחת ל-10 שנים. הבדיקה היא תנאי לחידוש הרישיון. אפשר לעבור את הבדיקה רק אצל אופטומטריסט מורשה המחזיק בתעודה מטעם משרד הבריאות.שירותי סיעוד

ג. גיל 70 – התנאים עבור חידוש רישיון נהיגה למבוגרים רלוונטיים מעל גיל 70. זהו הגיל בו נהגים מחויבים לעבור גם בדיקה רפואית, לצד בדיקת הראייה כפי שהוגדרה בסעיף הקודם. בנוסף, נהגים מקצועיים כגון נהגי מוניות, אוטובוסים ורכבים כבדים נדרשים לבצע את הבדיקה הרפואית כבר מגיל 60.

ג. סוגי רישיון – אופי התהליך של חידוש רישיון נהיגה למבוגרים מושפע מסוג הרישיון. בעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי, רכב משא קל, טרקטור או אופנוע צריכים לעבור בין גיל 70 ועד גיל 80 בדיקה רפואית כדי לחדש את רישיון הנהיגה כל חמש שנים. מעל גיל 80 הם צריכים לעבור בדיקה רפואית ולחדש את הרישיון כל שנתיים.

מנגד, בעלי רישיון נהיגה על רכב ציבורי, רכב כבד, רכב עם גורר תומך ובעלי היתר לנהיגת אמבולנס, רכב כיבוי או רכב חילוץ צריכים לעבור בדיקה רפואית ולחדש את הרישיון כל חמש שנים כאשר הם מגיעים לגיל 60 ועד גיל 70. מעל גיל 60 הם נדרשים לעבור את הבדיקה לצורך חידוש הרישיון כל שנתיים. מעבר לכך, הוראות אלו חלות על מורה מוסמך לנהיגה.

כיצד מחדשים את הרישיון ?

התהליך של חידוש רישיון ניתן לנהגים בעלי מידה גבוהה של עצמאות. התהליך עצמו מתחיל כחצי שנה לפני מועד חידוש הרישיון החל ביום הולדתו של הנהג. במועד זה מקבל הנהג טופס בדיקה רפואית, אותו ניתן גם להוריד מאתר האינטרנט של משרד התחבורה, באמצעות פניה טלפונית למוקד הארצי או בעזרת הגעה לאחד מסניפי משרד הרישוי.

לאחר קבלת הטופס הנהג צריך לפנות לבדיקה אצל אופטומטריסט מורשה או רופא עיניים. בשלב הבא הוא מגיע עם הטופס החתום לרופא המשפחה, המוסיף את חתימתו. על הנהג למלא את פרטיו על גבי הטופס ולחתום בחלק הימני. מי שרוצה לקצר את ההליכים נדרש לוודא שכל הפרטים על גבי הטופס מולאו בעט שחור, שלא נפלה טעות בסימון תוצאות הבדיקה ושאין כשלים המחייבים את שליחת הטופס מחדש.

לבסוף שולחים את הטופס לאגף הרישוי ושומרים עותק לביצוע בירורים. עם תום התהליך מחודש רישיון הנהיגה.

באדיבות עמותת "בבית" – שירותי סיעוד