סוגים של רכבי הובלה

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים קובע את סוגי כלי הרכב בישראל בהתאם לתקינה האירופאית. תקנים אלו מאפשרים הבחנה בין סוגים שונים של רכבים על פי ייעודם, אופי השימוש בהם, הרישיון הנדרש להפעלתם וכן הלאה. יחד עם זאת, מעניין לראות כיצד משפיעה התקינה על סוגים של רכבי הובלה.

בחירת רכב תלויה בדרישות של הלקוח ובהיקף התכולה אותה הוא מעוניין להעביר. יש רכבים קטנים המתאימים להובלה של ארגזים וקרטונים בלבד, לצד משאיות גדולות המשמשות חברות מקצועיות להובלה של רהיטים, מכשירי חשמל, ציוד מיוחד ועוד. הרכב צריך להיות בטוח ואמין, ועליו לאפשר נוחות בעת העמסה ופריקה. מעבר לכך, חשוב להקפיד שבתוך הרכבים יהיו רצועות בטיחות גדולות מספיק בשביל החפצים.

מה ההבדל בין סוגים שונים של רכבי הובלה?

השכרה זמנית של רכב להובלה מתאימה עבור מי שרוצה לחסוך בהוצאות. זהו פתרון המבטיח עלות משתלמת, הובלה מהירה ובעיקר שקט נפשי. הדבר החשוב הוא להכיר סוגים של רכבים ודרגות רישיון, כדי להבין את ההבדלים ביניהם על פי תקנות משרד התחבורה:

  • רכב נוסעים מסוג M – זהו רכב שתוכנן, נבנה ויועד להסיע נוסעים. הוא מתאים להובלות קטנות של ציוד אישי בלבד. אפשר להשתמש בו לצורך הובלת חפצים יקרי ערך בשילוב עם שירותי חברת הובלות מקצועית. בקטגוריה הזו מתבצעת הבחנה בין דגמים שונים של רכבים. 1M הוא רכב להסעת נוסעים שבוע עד 8 מושבים נוסף על מושב הנהג, ומשקלו הכולל המותר הוא עד 3,500 ק"ג. זהו הרכב הנפוץ עבור שימושים פרטיים, מוניות וכן הלאה. רכבים אחרים מוגדרים בתור 2M או 3M, ולמרות שהם רשאים לשאת משקל כולל מעל 5,000 ק"ג, הם אינם מתאימים להובלות.
  • רכב הובלהרכב מסחרי-משא N – קטגוריה זו מגדירה במדויק את אופיו של רכב להובלה. היא רלוונטית עבור רכב שתוכנן, נבנה ומיועד להובלת טובין, וכן לרכב שצוין ברישיונו כרכב עבודה. 1N הוא רכב מסחר ומשא ורכב עבודה במשקל כולל מותר של עד 3,500 ק"ג, בעוד 2N יכול לשאת 3,500-12,000 ק"ג, ורכב בקטגוריית 3N רשאי לשאת מעל 12,000 ק"ג.
  • גרור או נתמך O – זהו רכב אשר תוכנן, נבנה ומיועד להובלת טובין, וכן רכב שצוין ברישיונו כרכב עבודה. חברות הובלה משתמשות ברכב הזה כתוספת למשאיות הנחשבות רכב מסחרי-משא מסוג N. בעל רישיון פרטי רשאי לגרור גרור שמשקלו הכולל המותר עד 1,500 ק"ג, בעל רישיון נהיגה משא רשאי לגרור גרור שמשקלו המותר עד 3,500 ק"ג, ורק בעל רישיון נהיגה EC רשאי לגרור גרור ללא הגבלת משקל.

לסיכום, יש סוגים שונים של רכבי הובלה, וההבדלים ביניהם תלויים בצרכים ובדרישות של הלקוחות. אפשר לשכור את הרכבים הללו לטובת מעבר דירה עצמאי או להזמין שירות באמצעות חברות הובלות.