סוגי רשיונות נהיגה

משרד התחבורה קובע סוגי רשיונות נהיגה על פי דרגות. החלוקה הכללית היא לארבע קבוצות שונות אשר עולות בקנה אחד עם הדרישות של תווי התקן האירופאיים. בקבוצה הראשונה נכללים אופנועים, הקבוצה השנייה של סוגי רשיונות נהיגה כולת רכבים עד 3.5 טון ועד 8 נוסעים, הקבוצה השלישית תקפה לגבי רכבי משא עד 12 טון והקבוצה הרביעית מיועדת עבור הסעת נוסעים.

כל קבוצה מבין סוגי רשיונות נהיגה מחולקות לדרגות משנה. נהיגה על רישיון שאינו מתאים לרכב היא עבירה חמורה העשויה להביא לכדי קנס, הטלת נקודות ובמקרים קיצוניים אפילו מאסר.

פרטים חשובים על כל דרגת רישיון

סוגי רשיוןאלו הפרטים החשובים אותם כדאי לדעת לגבי סוגי רשיונות נהיגה בדרגות שונות:

  1. דרגה 2A – סוג הרישיון הוא אופנוע עד 14.6 כוחות סוס ועד 11 קילוואט. זהו הרישיון בדרגה הנמוכה והפשוטה ביותר. הגיל המינימאלי למבחן עיוני ברישיון כזה עומד על 15.4, הגיל המינימאלי עבור מבחן מעשי הוא 16, והגיל המינימאלי לקבלת רישיון גם הוא 16. יש לעבור 15 שיעורים לפחות לפני שניגשים למבחן מעשי, וכל מי שלא מלאו לו 17 חייב בהסכמת הורים או אפוטרופוס.
  2. דרגה 1A – דרגה זו מקנה רישיון לנהיגה על אופנוע שהספק מנועו מעל 33 כוחות סוס ומעל 25 קילוואט. הגיל המינימאלי למבחן עיוני הוא 18, הגיל המינימאלי למבחן מעשי הוא 21 והגיל המינימאלי לקבלת רישיון גם הוא 21. יש לעבור 8 שיעורים לפחות על מנת לקבל את הרישיון.
  3. דרגה B – זהו הרישיון הנפוץ ביותר משום שהוא מתייחס אל רכב מנועי במשקל כולל מותר של עד 3,500 ק"ג. הנהג עם רישיון כזה רשאי להסיע עד 8 נוסעים, גם כאשר הוא גורר גרור במשקל של עד 1,500 ק"ג. הגיל המינימאלי למבחן עיוני ברישיון כזה הוא 16.5, הגיל המינימאלי למבחן מעשי הוא 16 ותשעה חודשים, וזהו גם הגיל המינימאלי לקבלת רישיון. יחד עם זאת, יש לציין כי נדרשים 28 שיעורים על מנת לגשת להוציא את הרישיון.
  4. דרגה 1C – סוג הרישיון הוא רכב מנועי מסחרי ורכב עבודה במשקל כולל מותר מעל 3,500 ק"ג אך עד 12,000 ק"ג. כאן הגיל המינימאלי למבחן עיוני או מעשי הוא 17.5, הגיל המינימאלי ללימוד הוא 17 והגיל המינימאלי לקבלת הרישיון הוא 18.
  5.  דרגה C ודרגה C+E – הדרגה הראשונה מתאימה עבור רכב מנועי מסחרי ורכב עבודה במשקל כולל מותר מעל 12,000 ק"ג, בעוד הדרגה השנייה היא עבור רכב מנועי מסחרי ורכב עבודה במשקל כולל מותר מעל 3,500 ק"ג, גם אם צמוד אליו גרור או נתמך. סוגי רשיונות נהיגה מתאימים בעיקר עבור אנשי מקצוע, וניתן למצוא אותם בקרב עובדים בענפי התעשייה והחקלאות.
  6. דרגה 1D, דרגה D ודרגה 3D – ההבדל בין הדרגות הוא ברישיון עבור מונית, אוטובוס או אוטובוס זעיר. רישיונות אלו נמצאים בקרב מי שמתפרנס מהסעת נוסעים.

לסיכום, הסיבה לחלוקה בין רישיונות נהיגה היא הצורך בהבחנה בין משקל כולל מותר, או לחילופין מספר נוסעים מורשה. בנוסף, נהגים נדרשים לדעת היטב באיזה סוג של רישיון נהיגה הם מחזיקים.