כל הפרטים על חידוש רישיון נהיגה

חידוש רישיון נהיגה מאפשר למשרד התחבורה, ולגורמים ממשלתיים נוספים לעקוב אחר כמות הנהגים בכבישים. חובה על כל נהג לדאוג לרישיון נהיגה בתוקף ונהיגה ללא רישיון מתאים עשוי להביא להטלת קנסות ועונשים הקבועים בחוק. לא רבים זוכרים זאת, אך בשנת 2007 הוחלפו בהדרגה כל רשיונות הנהיגה בישראל. החל מחודש מאי 2009 רישיון הנהיגה החדש הוא היחיד שבתוקף, ולכן נהגים הנושאים רישיון ישן נקנסים.

חידוש רישיון נהיגה אינו קשור לדרגת הרישיון, וחייב להתבצע בכל תקופה המוגדרת על ידי משרד התחבורה. יחד עם זאת, כדאי להכיר את דרגות רישיון הנהיגה החדשות, ואת המשמעות שלהן:

  •  דרגה B – מתאימה לרכב פרטי עד 3.5 טון
  •  דרגה 2A – מתאימה לאופנוע עד 125 סמ"ק או עד 14.6 כוחות סוס
  •  דרגה 1A – מתאימה לאופנוע עד 33 כוחות סוס או עד 25 קילוואט

רישיון נהיגה תקף כיום ל-10 שנים, אך יש מקרים בהם התוקף שלו עומד על 5 שנים בלבד:

  • נהג חדש
  • נהגי רכב ציבורי, משא כבד, רכב ביטחון או מסיעי ילדים מעל גיל 50
  • כל נהג מעל גיל 65

איך מצטלמים עבור רישיון נהיגה?

חידוש רישיון נהיגההצילומים עבור חידוש רישיון נהיגה מתבצעים בשיטה הביומטרית החדשה. נהג שהצטלם לאחר תאריך 9.4.06 לא צריך להצטלם שוב. על כל פנים, הצילום עבור חידוש רישיון נהיגה אינו כרוך בתשלום, ומתבצע בתחנות הצילום המורשות ברחבי הארץ. אפשר לקבל רשימה מסודרת של תחנות הצילום באמצעות אתר משרד התחבורה, ובמוקדים הטלפונים של החברות המחזיקות בזיכיון.

נהג המעוניין להחליף תמונה ברישיון הנהיגה יכול לעשות זאת במידה, והוא מבצע את הפעולות הבאות:

  1. בקשת אישור להחלפת תמונה ממנהל סניף הרישוי המקומי
  2. הצטלמות באחת מתחנות הצילום המורשות
  3. פניה למשרד הרישוי והגשת בקשה לכפל רישיון
  4. תשלום שובר באמצעות סניף הדואר, המענה הקולי או המענה האנושי של משרד הרישוי

בתום ביצוע הפעולות הללו נשלח רישיון נהיגה עם תמונה מעודכנת אל ביתו של הנהג, עד חודשיים מיום התשלום של השובר.

תוקף רישיון הנהיגה וקבלת ספח לתשלום

רישיון נהיגה שאינו בתוקף יותר משנה יכול להיות מחודש, רק לאחר שהמבקש עומד בתנאים הקבועים על ידי משרד הרישוי. לא כדאי להגיע למצב כזה, וחשוב מאוד לזכור לחדש את הרישיון. על מנת להקל על הנהגים קובע משרד התחבורה את מועד חידוש הרישיון על פי תאריך יום ההולדת של בעליו. הרישיון מחודש אוטומטית לאחר תשלום האגרה, אלא כן נצברו מגבלות כגון שלילה, קנסות שלא שולמו, עיקולים או בעיות בריאות.

חודש לפני מועד חידוש רישיון נהיגה נשלח רישיון זמני עם ספח לתשלום. מי שאינו מקבל את הספח יכול לפנות באופן עצמאי אל מוקדי משרד התחבורה, כאשר אי קבלת הודעה או ספח אינם פוטרים את האחריות המוטלת על בעל הרישיון.