המדריך לבחירת גיר לרכב

תיבת ההילוכים של הרכב אחראית לתווך בין המנוע לבין הצמיגים. במונחים מקצועיים, התיבה היא זו שמאפשרת את כמות סיבובי המנוע לדקה והיא מקשרת בין ההתקן המניע לבין ההתקן המונע. התיבה מאפשרת ליצור שינוי ביחס בין המהירויות לבין עוצמת המומנט וכתוצאה מכך יש לה חשיבות אדירה בפעולה תקינה של הרכב.

כמו כן, חשוב לדעת שהיחס בין המהירויות השונות לבין עוצמת המומנט הוא הפוך. המשמעות היא שבהילוך נמוך נדרש המנוע לעבוד חזק יותר כדי להתגבר על ההתנגדות של הצמיגים והקפיצה בסל"ד היא זו שמעידה על נסיעה מהירה.

הבדלים בין תיבות הילוכים

על מנת לבחור גיר לרכב יש להכיר את ההבדלים בין תיבות ההילוכים הקיימות. בהקשר הזה ניתן להצביע על מספר סוגים של תיבות הילוכים:
א. תיבת הילוכים ידנית – זו תיבה שמתאפיינת במנגנון ידני. בתיבה הזו תצטרכו להחליף את ההילוכים בעצמכם. היתרון הוא אמינות גבוהה ושליטה מלאה ברכב, אך החיסרון הוא חוסר נוחות בכבישים צפופים ועמוסים.
ב. תיבת הילוכים אוטומטית – התיבה הנפוצה ביותר. מתאפיינת במנגנון שמסוגל להחליף את ההילוכים באופן אוטומטי וללא התערבות. מתאימה לכל סוגי הרכבים ובעיקר לרכבים פרטיים.
ג. תיבת הילוכים חצי אוטומטית – בשנים האחרונות ניתן לראות על הכבישים כמויות גדולות יותר של רכבים עם תיבות הילוכים חצי אוטומטיות. זו תיבה שבה החלפת ההילוכים מתבצעת על ידי הנהג, אך עבודת המצמד נשארת באחריות אוטומטית של הרכב.

גיר לרכב
שיקולים לבחירת תיבת הילוכים

יש כמה שיקולים שתצטרכו להתייחס אליהם על מנת לבחור גיר לרכב בצורה נכונה. ראשית, בדקו את ההבדלים בין צריכת הדלק של תיבות הילוכים מסוימות. בתיבת הילוכים ידנית תוכלו לחסוך כסף בגלל שיש לה חמישה הילוכים ולמנוע האוטומטי שלושה. לעומת זאת, נהג ששוחק את הקלאץ' בתיבת הילוכים ידנית עלול למצוא את עצמו מבקר במוסך לעיתים קרובות.
שנית, התאימו את תיבת ההילוכים לתחושת הנוחות האישית שלכם. זכרו שהמטרה היא שתרגישו בטוחים בזמן הנהיגה ותנצלו את כל הפוטנציאל של התיבה. צאו לנסיעת מבחן ובדקו איזו תיבת הילוכים גורמת לכם הנאה.